بهبود کنترل قند خون توسط پانکراس مصنوعی بیونیک در خانه

21 دسامبر 2015- یک تحقیق جدید کوتاه مدت نشان داد لوزالمعده‌ی مصنوعی قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 1 را بهتر از درمان با پمپ انسولینی که دارای سنسور گلوکز است، مدیریت می‌کند.

در این مطالعه به مدت یازده روز، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) به بررسی استفاده از پانکراس مصنوعی bionic برای مدیریت قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، در خانه پرداختند. شرکت کنندگان در این تحقیق هیچ محدودیتی در مورد رژیم غذایی، ورزش و دنبال نمودن فعالیتهای عادی خود در خانه یا محل کار نداشتند.

پرفسورSteven Russell   از واحد دیابت بیمارستان ماساچوست می گوید: در این مطالعه که بدون محدودیت در فعالیت بدنی و رژیم غذایی در خانه انجام گردید، علاوه بر کاهش متوسط قند خون بیماران، خطر هیپوگلایسمی نیز در این افراد کاهش یافت.

سیستم پانکراس مصنوعی بیونیک، زاییده‌ی تفکر پرفسور Edward Damiano و همکارانش در دانشگاه بوستون بود. این سیستم که بنام iLet نام گذاری شده است، همزمان قادر به مدیریت انسولین و گلوکاگون برای مدیریت قندخون افراد مبتلا به دیابت می‌باشد، این سیستم هر پنج دقیقه یکبار با اندازه گیری قندخون از طریق سنسورهای دقیق و استفاده از این اطلاعات در یک الگوریتم خاص، تصمیماتی برای ترشح مقدار انسولین و یا گلوکاگون مورد نیاز برای مدیریت قندخون بیمار اتخاذ می کند.

 این دستگاه در حال حاضر توانسته است در چندین آزمایش بالینی سرپایی، قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را با موفقیت مدیریت کند، هدف پرفسور دامیانو، دریافت تاییدیه‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا تا سال 2018، برای نسخه‌ ای از این سیستم است که تنها شامل انسولین می باشد.

در این کارآزمایی جدید، 39 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیماری آنها به مدت یک سال یا بیشتر تشخیص داده شده بود و حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان با پمپ انسولین بودند، شرکت داشتند. همه‌ی این افراد 2 دوره‌ی 11 روزه‌ را در این مطالعه به پایان رساندند: یک دوره تحت درمان با پانکراس بیونیک و یک دوره تحت درمان استاندارد.

در طی دوره ای که بیماران از دستگاه پانکراس بیونیک برای مدیریت قندخون خود استفاده می‌کردند، میزان متوسط قندخون آنها به 7.8میلی مول بر لیتر رسید درحالیکه میزان متوسط قند خون این افراد در طی دوره ی درمان استاندارد برابر با 9 میلی مول بر لیتر بود.

دکتر Russell می گوید: لوزالمعده‌ی مصنوعی بیونیک(iLet) موجب کاهش خطر هیپوگلایسمی شبانه بدون افزایش قند خون متوسط این افراد گردید، بهبود مقدار قند خون افراد در طول شب حتی بیش از بهبود میانگین قندخون این افراد در یک 24 ساعت کامل بود.

 دکترRussell با اشاره به دسترسی آسان به این دستگاه گفت: این سیستم نیاز به وارد کردن هیچگونه اطلاعاتی توسط بیمار، بجز وزن، برای آغاز کار ندارد، بنابراین به کاهش زمان و تلاش مراقبین بهداشتی در شروع درمان بیماران کمک می کند و از آنجایی که نیازی به شمارش کربوهیدارت ندارد از بار مدیریت دیابت بر بیماران می‌کاهد.

 یافته‌های این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی The Lancet منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/bionic-pancreas-improves-blood-glucose-levels-in-home-setting,-study-reports-97778893.html